- Diagnostiek
- Informatie
- Therapie
Aanmelding
U komt bij ons op eigen initiatief (DTL) of op verwijzing van een arts, specialist of orthodontist.
Uw basisverzekering vergoedt logopedisch onderzoek. Het aantal behandelingen wordt door de basisverzekering niet beperkt. Wanneer u op eigen initiatief de logopedist benadert, zal deze eerst met u een korte vragenlijst (DTL-screening) doorlopen om te bepalen of u met uw klacht bij de logopedist aan het goede adres bent. Zo niet, dan zal na deze DTL-screening een advies worden gegeven tot wie u zich het best kunt wenden.
De wachttijd van dit logopedie is momenteel afhankelijk van de behandelend logopedist, de reden van aanmelding en uw eigen mogelijkheden. Wij doen ons best om u zo spoedig mogelijk in te plannen.
Omdat logopedie is opgenomen in de basisverzekering geldt voor personen van 18 jaar en ouder het jaarlijkse wettelijke eigen risico. Dit houdt in dat u de eerste € 385,- van voorzieningen die u gebruikt vanuit de basisverzekering zelf moet betalen. Voor kinderen tot 18 jaar geldt geen jaarlijks eigen risico.
Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de patiëntenfolder.
Onderzoek
Alleen door onderzoek kunnen wij uw probleem of het probleem van uw kind inschatten en een behandeling op maat voorstellen. Onderzoek kan bestaan uit testafnames, metingen, video- of geluidsopnames en/of vragenlijsten.
Behandeling
Behandeling kan bestaan uit:
- eenmalig advies met eventueel een nieuw (herhalings)onderoek na enkele maanden om te bepalen of het probleem zich oplost
- verschillende behandelsessies, waarbij de ouders vaardigheden worden aangeleerd, waarmee zij de spraak/taalontwikkeling van hun kind stimuleren
- daadwerkelijke behandeling van het kind / de volwassene
Veel spraak- en taalproblemen komen voor bij kinderen jonger dan 6 jaar. Een kind is vrijwel nooit te jong voor logopedie. Wel zal de behandeling van een 2-jarige meer bestaan uit adviezen aan de ouders, terwijl een 4-jarige al echte 'oefeningen' krijgt. Logopedie bij peuters / kleuters gebeurt altijd spelenderwijs. Het kind speelt en oefent tegelijkertijd. De ouders zijn bij de behandeling aanwezig.
Een probleem in het spreken wordt niet met één of twee behandelingen per week verholpen. De logopedist geeft aan patiënt en/of ouders adviezen, opdrachten en huiswerk mee. Alleen door inzet van patiënt en/of omgeving zal een probleem uiteindelijk verholpen kunnen worden.
De wet vraagt om afspraken omtrent de behandeling vast te leggen in een behandelovereenkomst. Deze behandelovereenkomst zorgt er ook voor dat afspraken tussen u en de logopedist zijn vastgelegd.
Alle informatie die u een logopedist verstrekt valt onder de wet bescherming persoonsgegevens. Dit betekent dat een logopedist deze gegevens niet zonder uw toestemming aan derden mag verstrekken.
Indien u klachten heeft over de logopedische behandeling, kunt u dit het best eerst voorleggen aan uw behandelend logopedist.
Mocht dit naar uw gevoel onvoldoende resultaat geven, dan kunt u gebruik maken van de desbetreffende klachtenregeling.
Deze klachtenregeling is opgesteld door de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). In de wachtkamer van dit logopedie vindt u informatie over deze klachtenregeling.
Van belang!
Wij verzoeken u,
- De informatiemap in de wachtruimte door te kijken, zodat u op de hoogte bent van een aantal zaken.
- Bij uw eerste afspraak een geldig legitimatiebewijs van u of uw kind mee te nemen.
- Om misverstanden over afspraken te voorkomen, steeds uw afsprakenkaartje mee te brengen.
- Bij verhindering voor een afspraak dit 24 uur van te voren door te geven. (op maandagochtend voor 8.30 uur)
Van ons kunt u verwachten, dat wij
- Bij de planning van uw eerste afspraak zoeken naar een voor u en ons geschikt tijdstip, hierbij rekening houdend met de specialisaties van de logopedisten
- Bij de eerste afspraak een vraaggesprek over uw klacht / de klacht van uw kind voeren en de verdere gang van zaken aan u uitleggen.
- Bij de eerste afspraak een voorstel aan u doen over de inhoud en duur van een verder logopedisch onderzoek, dit verder met u plannen en ook een afspraak maken voor het hieruit voorkomende adviesgesprek.
- Bij beëindiging van de behandeling een verslag maken voor de verwijzer.
- Bij langdurige afwezigheid van een logopedist zorg dragen voor verdere behandeling door een collega-logopedist
- De logopedische behandeling direct bij uw zorgverzekeraar declareren.
- Geen informatie doorgeven aan anderen zonder uw toestemming
- Onze werkwijze steeds willen verbeteren en daarom openstaan voor uw constructieve kritiek.