DIT staat voor:
  • Diagnostiek
  • Informatie
  • Therapie

Lees- en/of spellingproblemen, dyslexie

dit logopedie geeft begeleiding op het vlak van lees- en/of spellingproblemen en dyslexie. Een logopedist in de praktijk (Battice Beijer) beschikt hiertoe over de registratie logopedist-dyslexiebehandelaar. De praktijk heeft op het gebied van de behandeling van dyslexie een samenwerking met diverse instanties.

Specialisaties > Lees- en/of spellingproblemen, dyslexie 1 DIT Logopedie Eijsden

Specialisaties > Lees- en/of spellingproblemen, dyslexie 2 DIT Logopedie Eijsden

Specialisaties > Lees- en/of spellingproblemen, dyslexie 3  DIT Logopedie Eijsden

Dyslexie betekent letterlijk ‘niet kunnen lezen’. Kinderen met dyslexie hebben hardnekkige problemen met aanleren en vlot toepassen van lezen en spellen. Een vroege herkenning en gerichte aanpak zijn belangrijk.

Voor kinderen met de diagnose Ernstige Dyslexie wordt de logopedische behandeling betaald door de gemeente. Deze behandeling wordt dan uitgevoerd in samenwerking met een GZ-psycholoog.

Moeilijk tot lezen / spellen komen in de eerste groepen van het basisonderwijs wordt regelmatig veroorzaakt door een onvolledige ontwikkeling van bepaalde onderdelen van de taalontwikkeling. In dit geval is er sprake van een logopedische indicatie en wordt de behandeling betaald door de ziektekostenverzekeraar.

Blijkt er bij uw kind sprake van een lees- en spellingsprobleem, maar komt het niet in aanmerking voor vergoeding van de behandeling door de gemeente, dan dienen de ouders een evt. behandeling zelf te betalen.

Wat is dyslexie? Dat zoeken we op! Van Dale zegt het volgende: wat is dyslexie? Bron: Van Dale

Of dyslexie hetzelfde is als woordblindheid, valt te betwisten, maar moeite met lezen, schrijven en spellen omvat wel de kern. Dyslectische mensen nemen nieuwe informatie (klanken, woorden, tekst) langzamer in zich op dan andere mensen. Lezen gaat traag, voorlezen gaat niet vloeiend. Er moet teveel informatie worden verwerkt in de hersenen, wat tot problemen leidt.

Wist je dat?

  • 1 op de 20 kinderen dyslectisch is,
  • 3,6% van de mensen ernstige enkelvoudige dyslexie heeft,
  • Jongens meer kans hebben op dyslexie dan meisjes,
  • Dyslexie in veel gevallen erfelijk is,

Het belangrijkste kenmerk van dyslexie is dat, er een hardnekkig probleem is bij het aanleren en vlot toepassen van het lezen en spellen op woordniveau. De leesproblemen vallen het meest op bij hardop lezen. Sommige kinderen hebben een traag leestempo en lezen de woorden spellend. Andere kinderen hebben een hoog leestempo, maar maken daarbij veel fouten door te raden. Binnen de spelling blijven er vaak langdurig veel spellingsfouten bestaan en heeft het kind veel steun nodig van spellingsregels. Kinderen met dyslexie proberen vaak de spelling van specifieke woorden te onthouden. Dit is een enorme belasting voor het geheugen. Bovendien beklijft de kennis meestal niet, omdat ze het op een ongestructureerde manier in het geheugen opslaan.

Binnen de behandeling van lees- en spellingproblemen en dyslexie, ligt de basis in het inzichtelijk maken van de klankstructuren in het Nederlands. Kinderen leren vaak voorkomende vaste stukken (zoals be-, ge-, ver-) herkennen en gebruiken, waardoor er binnen het lezen en spellen meer inzicht verkregen wordt. Daarnaast is het automatisch kennen van de klank-tekenkoppeling (welke letter hoort bij welke klank en andersom) zeer belangrijk om snel te kunnen lezen en spellen.

Ook het analyseren en synthetiseren (het hakken en plakken van woorden) is essentieel. Hiervoor wordt de basis al gelegd in de kleutergroepen. U kunt bij ons dan al terecht voor oefeningen ter voorbereiding van het gaan leren lezen en spellen (voorschotbenadering). Sommige kleuters leren dit ‘hakken en plakken’ minder snel.

Ongeveer 10% van de leerlingen in groep 3 is wat betreft hun ontwikkeling nog niet helemaal 'klaar' voor het leren lezen en schrijven. Ruim de helft van deze kinderen gaat goed vooruit met extra hulp.

Als het kind ondanks gerichte oefening en begeleiding niet vooruit gaat met lezen en/of spellen, kan er sprake zijn van dyslexie.

Indien een kind wordt gediagnosticeerd met ‘ernstige dyslexie’ ED komt hij/zij in aanmerking voor betaling van de behandeling vanuit de gemeente. Voorwaarde hiertoe is wel dat uw kind is ingeschreven in een Nederlandse gemeente. De gemeentes stellen de vergoeding voor deze behandeling alleen beschikbaar als deze gebeurt onder de verantwoording van een GZ-psycholoog. dit logopedie heeft met dit doel een samenwerking met Lionarons – GGZ en H&G Onderwijs. Uiteraard wordt de basisschool van uw kind intensief betrokken bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van het behandelplan.

Keurmerk NVLF DIT Logopedie Eijsden
Keurmerk KP DIT Logopedie Eijsden
Keurmerk KKD DIT Logopedie Eijsden

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vindt u op onze Privacy reglement pagina. OK